Δευτέρα 19 Ιουνίου 2017

Ένα ανεκτίμητο δώρο που πήρα στην ζωή από τον πατέρα μου.



Από πολύ μικρή ο πατέρας μου με έβαζε και έπαιζα μαζί του σκάκι.
Μην φαντάζεστε παιχνίδι… όχι δύο χρονών με κάθιζε για να μου μάθη τα ονόματα από τα πούλια και τα σχέδια τους. 
Σιγά σιγά να μετράω τα τετραγωνάκια σαν παιχνίδι.
Γνώριζε τα πολλά οφέλη που έχει το σκάκι στην νοητική ανάπτυξη ενός παιδιού, και ποιος είναι ο σωστός τρόπος να διδαχθεί, και αυτό έκανε.
Σαν παραμύθι μου είπε και την ιστορία του.
Το Σκάκι κατάγεται από τη μακρινή Ινδία και επινοήθηκε περίπου τον 5ο αιώνα μ.Χ. σχεδόν 1600 χρόνια παλαιότερα.
Το πρώτο του όνομα ήταν Chaturanga - Chatur που σημαίνει τέσσερα και anga που σημαίνει μέρη. Τέσσερα μέρη δηλαδή όσα ήταν τα τμήματα του Ινδικού στρατού: «ελέφαντες, άλογα, άρματα και στρατιώτες», εκτός από τον βασιλιά και τον mantri του (υπουργός, δηλαδή η σημερινή Βασίλισσα).
Το παιχνίδι ήταν τότε όπως και σήμερα μια μάχη με στόχο τη σύλληψη του αντίπαλου Βασιλιά.
Ένα από τα αρχαιότερα παιχνίδια λογικής, το σκάκι αποδεδειγμένα είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος να ακονίσει το μυαλό ενός παιδιού. Αυτός ήταν και ο σκοπός του πατέρα μου.
Τι οφέλη, όμως, μπορεί να έχει το να μάθετε στο παιδί σας να παίζει σκάκι;
Πρώτα απ’ όλα, η φύση του παιχνιδιού είναι τέτοια που το παιδί αναπτύσσει τις ικανότητές του να αναλύει καταστάσεις και να λαμβάνει αποφάσεις. Ακόμα πιο σημαντικό, το γεγονός ότι όσο περισσότερο εξασκείται, θα μπορεί να λαμβάνει αυτές τις αποφάσεις χωρίς να σας συμβουλεύεται, που βοηθάει στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής του.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που βλέπουν το σκάκι σαν μια αλληγορία για την ζωή, και δεν έχουν άδικο. Μιας και κάθε κίνηση πρέπει να είναι σοβαρά 
προμελετημένη, έτσι το παιδί μπαίνει στην διαδικασία να σχεδιάζει καλύτερα τις «κινήσεις» του, κυριολεκτικά και μεταφορικά, μια δεξιότητα που θα φανεί πολύ σημαντική στο μέλλον. Όπως μια λάθος κίνηση μπορεί να σε κάνει να χάσεις το παιχνίδι, έτσι και στην αληθινή ζωή αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες για τις πράξεις μας.
Αυτό είναι ένα καλό μάθημα για το πώς πρέπει το παιδί να αναλαμβάνει τις ευθύνες του και να πειθαρχεί στους κανόνες. Ταυτόχρονα, προωθείται μία υγιής αίσθηση του ανταγωνισμού, και το παιδί μαθαίνει να την διαχειρίζεται σωστά.
Σε εγκεφαλικό επίπεδο, έχει αποδειχθεί πως το σκάκι εξασκεί και τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου.
Το αριστερό ημισφαίριο ευθύνεται για την αναλυτική σκέψη, ενώ το δεξί για την κατανόηση αφηρημένων όρων και την δημιουργικότητα.
Ενισχύεται η μνήμη, καθώς το παιδί πρέπει να θυμάται κινήσεις, συνδυασμούς και διαφορετικούς τρόπους παιξίματος. Οι συνδυασμοί των θέσεων και κινήσεων βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα μαθηματικά προβλήματα, καθώς εκπαιδεύονται να παρατηρούν το θέμα από διάφορες οπτικές στην αναζήτηση λύσης.
Όταν έρθουν τα δύσκολα χρόνια της εφηβείας, που η προσοχή μπορεί να διασπαστεί με το παραμικρό, οι μικροί μας φίλοι δεν θα αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες στο να μείνουν προσηλωμένοι και να κατανοούν όσα διαβάζουν.
Τελικά είναι ένας εκπαιδευτικός τρόπος να παίζει το παιδί αλλά ταυτόχρονα να μαθαίνει και την ζωή μέσα από μια Σκακιέρα.
Ποιος ήταν ο στόχος του πατέρα μου να μάθω σκάκι;
Είναι απλά ένα παιχνίδι, από το οποία το παιδί του θα πάρει πολύτιμα μαθήματα, χωρίς την πίεση που ήδη δέχεται από το σχολείο. Με αυτόν τον τρόπο κέρδιζε τα εξής.
-Έπαιζα ένα επιτραπέζιο παιχνίδι σπίτι και δεν έφευγα .. άρα ήμουν κάτω από το βλέμμα τους.
- Με το παιχνίδι είχε όλο το χρόνο να μιλάει μαζί μου.
- Ενισχύεται η μνήμη του παιδιού και καλλιεργεί τρόπους για να λύση τα προβλήματα του.
- Είχε όλο το χρόνο από μωρό παιδί να μου μιλάει για την ζωή.  
Τέλος, ποτέ δεν υποβάθμισε το παιχνίδι μας για χάρη του παιδιού του, αν με άφηνε να νικήσω εύκολα, μάλλον θα μου έκανε περισσότερο κακό από καλό. Συνέχεια κέρδιζε λέγοντας μου αν σκεφτείς καλά θα κερδίσεις… δεν μου χάρισε παιχνίδι ποτέ από τα 4 χρόνια μου μέχρι πρόσφατα.
Άλλωστε, κανείς δεν γίνεται καλύτερος χωρίς να ξεπεράσει δυσκολίες που αντιμετωπίζει. 
Τελικά πατέρα μου χάρισες το ομορφότερο δώρο στην ζωή, μέσα από το παιχνίδι μας. «Να συζητάμε, να μάθω να λύνω τα προβλήματα μου, να μην χαρίζομαι, να δουλεύει το μυαλό μου κλπ.. κλπ..» 
Τελικά το σκάκι ήταν το ομορφότερο παιχνίδι που μου χάρισες πατέρα και σ’ ευχαριστώ για τον χρόνο σου και το δώρο σου...

Αφιερωμένο στον πατέρα μου με πολύ αγάπη  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου